Welcome

מאפריל 2011 - הכתיבה מופסקת לזמן בלתי מוגבל, למעט עדכונים קטנים. היומן הנוכחי מבוסס על היומן "היעד: חלל" שניהלתי באתר סיקור ממוקד.

4.12.2009

PAK FA - המשך

עדכון מ-24.12: היום הודיעו רשמית כי המטוס ביצע את הריצה הראשונה  על המסלול. במהלכה הופעלו מנועים בעוצמה שונה, בוצעו "זיגזאגים" על המסלול, והמטוס האיץ והאיט. הטיסה הראשונה, על פי שמועות לא רשמיות באינטרנט - רק בפברואר. הסיווג ישאר בתוקף עד הטיסה הראשונה, על כן לא צפויות להתפרסם תמונות כלשהן מההרצה.

עדכון מ-8.12: היום סוכנות הידיעות RIA NOVOSTI פרסמה את דבריו של סרגיי איבנוב על כך שהטיסה הראשונה תבוצע בשנת 2010. זאת כאשר כל הבכירים האפשריים ברוסיה הבטיחו כי הטיסה תתקיים השנה. כנראה שתקוות במטה ובקרמלין לחוד והמציאות במפעלים לחוד.

הערה: נכתב לפני כשבוע. ייתכנו שיבושים בהצגת העמוד.

אמשיך עם מעט Off-Topic:

הנה מסתיים לו חודש נובמבר, ובאופק מבצבצת שנת 2010. בינתיים החדשות צפויות: מפקד חיל האוויר הרוסי אמר בראיון השבוע (26 לנובמבר): "אני לא רוצה להיכנס לנושא התאריכים - פעם דיברתי על נובמבר, ועכשיו על דצמבר". בחודש זה מתוכנן ביקורו בקומסומולסק-על-האמור, ורק אחרי זה הגנרל הבטיח להתייחס באופן מפורט יותר.

בינתיים באינטרנט הרוסי ממשיכים לנתח כל מיני דיווחים בלתי מאומתים, לדון בכדאיות התוכנית, ולדמיין את צורת המטוס הקרב העתידי. כיום, כאשר כל גולש שני הינו בעל ידע בתוכנות ציור כמו ה-Photoshop (שכבר מזמן הפכה לשם כללי עבור תמונות ערוכות במחשב), אפשר למצוא שלל של תמונות של PAK FA (או של ה-"חמקן הסיני", של "אוורורה" המיתולוגית או כל דבר אחר). חלקן מתבססות על שינויים קטנים למטוסים קיימים, אחרות מתבססות בעיקר על דמיון יוצריהן. לפני שאעבור על רשימה (חלקית בלבד) של התמונות הראויות לציון, אוסיף כמה מילים משלי.

ראשית אקדים ואומר כי אין לי שום מידע חדש על הפרויקט. גם ההיכרות שלי עם המצב של התעשיות הביטחוניות בתחום התעופה והחלל ברוסיה מבוססת בעיקר על קריאה של פיסות מידע באתרי חדשות ופורומים מקצועיים יותר או פחות. ועם זאת, אפשר לציין כמה תובנות:


לא יהיו מאפיינים ייחודים או פתרונות רדיקליים כגון כנפיים משוכות קדימה. זאת עקב הן סיבות הנדסיות (עבור דוגמה של כנפיים משוכות קדימה - בעיות עומסים על חיבור הכנף לגוף, בין היתר), והן עקב סיבות מערכתיות: צוות התכנון של KNAAPO התחיל את הפיתוח של PAK FA בשנות ה-90 עם ניסיון ומסורת הנדסית מסוימת ; מדובר על מטוס קרב עיקרי, על כן ניתן להניח שלא יהיה מבוסס בעיקרו על פלטפורמה חדשה עם סיכונים גדולים כמו נניח ה- F-117 ; הניסיון של תעשייה האווירית הרוסית עם מטוסי בעלי שח"מ מוקטן קטנה יחסית, ועל כן לא יהיה חידוש מבחינת תצורה. לדעתי T-50 יתבסס במידה מסוימת על T-10 (כינוי פנימי עבור Su-27). בהכרח יהיו הבדלים לגבי הטיית המייצבים האנכיים, קיומו של תא חימוש פנימי, planform alignment, ציפויים, ועוד הרבה מרכיבים מבחינת המבנה הפנימי והחומרים, אבל מי שמצפה למטוס עתידני עם גיאומטריה שונה מהותית ממשפחת מטוסי הקרב של סוחוי - קרוב לוודאי יתבדה.


דבר דומה גם עם מערכות אלקטרוניות (שהרי מטוס קרב הוא פלטפורמה שכושרה תלוי לא רק באווירודינמיקה) - ואינני מדבר על גנרטורי פלאזמה האגדיים (במלוא משמעות המילה) אלא על דברים "ארציים" (משחק מילים מכוון) יותר, כמו מערכות תקשורת ואוויוניקה, ברמה שתתקרב למה שקרוי "הדור החמישי". בהכרח צריכה להיות קפיצה קדימה ביחס לשאר המטוסים בצי הרוסי, גם ביחס ל-Su-35 החדש או Mig-35 (גרסת ייצוא). אבל קשה להאמין שהתעשייה שעדיין לא הבריאה מהמשברים של העשור הקודם, וגם באופן מסורתי לא הובילה בתחום (למעט תחום המכ"מים שהוא מקרה יותר מורכב) תוכל להניב מערכות state-of-the-art כמו אלו שפותחו עבור F-22.


והכי חשוב - מה שיעלה לאוויר בדצמבר, או בשנת 2010 - הוא אב טיפוס. הדרך למטוס סדרתי עדיין ארוכה מאוד. לדעתי אין מקום לא לזלזול (האופיינית למשקיפים מערביים) ולא לציפיות מוגזמות (שאופייניים למשקיפים רוסיים). חלק מהמערכות עדיין בשלב התכנון, אחרות צריכות לעבור בדיקות וניסויים על הקרקע ובאוויר, וגם לאחר הדגם הראשוני ייבנו עוד אבי טיפוס נוספים שיכילו שינויים ומערכות חדשות. כמו כן, גם אחרי הגילוי המראה החיצוני, רוב הפרמטרים יישארו מסווגים עוד זמן רב ולכן קשה יהיה לשפוט את המטוס כמערכת נשק. על כן הכלי שיעלה לאוויר בתקופה הקרובה אינו, עדיין, "היריב" של ה- Raptor, אבל הוא כן אבן בוחן למצבה של התעשייה האווירית הרוסית וליכולתה להמשיך בפיתוח מטוסי קרב.


וכעת - מעט תמונות (אדגיש כי מדובר על השערות בלבד). לחיצה תוביל לתמונות בגודל מלא באתרים המתאימים. לא מדובר על סקירה רחבה, אלא רק על אזכור של כמה מהתמונות היותר נפוצות.
התמונות הבאות הופיעו כאיורים למאמרו של אלכסנדר פאצ'קוב (הידוע בכינוי paralay) שפורסם בגיליון נובמבר בגרסא הרוסית של כתב-העת למדע פופולארי "Popular Mechanics". פאצ'קוב הוא בעל אחד האתרים המקיפים ביותר על מטוסי קרב "חמקניים" בכלל ועלT-50 בפרט. הצייר הוא דמיטרי סאיאפין ( Dmitry Sayapin), כאשר מקור התמונות הוא paralay עצמו, שהתבסס, לפי מילותיו, על דגם שראה אצל מנהל סוחוי, מיכאל פוגוסיאן.

תמונה שהופיעה לזמן קצר באתר של חברת "סטורן", יצרנית המנועים עבור מטוסי הקרב העיקריים של רוסיה. אמינותה לא ברורה, אבל זו התמונה היחידה שיש לה קשר כל שהוא למקור רשמי.


בין התמונות הפוטוריסטיות יותר כדאי לציין את הציורים של אלקסנדר דולטסב (Aleksander Dultsev) . התמונות מציגות 3 קוספטים שונים, כאשר לא כולם ריאליסטיים (למשל כונסים עיליים, מעל לגוף, טובים מאוד מבחינת חתימה מכ"מים, אבל בעייתיים מאוד עבור מטוס קרב שצריך לבצע תמרונים - בזוויות התקפה גדולות פשוט לא תהיה זרימת אוויר). תמונות נוספות ניתן למצוא באתרו.


אחת מתמונות בנושא PAK FA של Jozef Gatial. התמונות מבוססות על שרטוטים של paralay, שבמקרה זה התבסס בעיקר על F-22. האתר שמוזכר על התמונה כבר לא קיים, ושאר התמונות בסדרה פזורות באינטרנט.


זה הכל בינתיים. נקווה כי הספקולוציות יגיעו לקיצם בתוך החודש הקרוב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה