אתמול הסתיים היום השני של הכנס המקצועי הגדול ביותר שמוקדש למדעי התעופה וחלל בישראל. לצערי לא הייתי נוכח במושב האחרון של היום הראשון, בו היו 2 סדרות של הרצאות, אחת בנושא של בקרת הכוון ואחת כללית על מערכות חלל. הפרטים מופיעים בתוכניה ועל כן לא אחזור עליהם.
גם ביום השני נידון נושא החלל ישירות. ההרצאה הראשונה היתה של פרופ. יטר מאונ. פנסילווניה על חידושים במיקרו-הנעה. מדובר על תחום מתפתח הרלוונטי למיקרו וננו-לוויינים הדורשים יכולת לבצע תיקוני מסלול עדינים עבור טיסות מבנה או יכולת להתחבר ללווינים אחרים. הוצגו מספר רעיונות ומחקרים מארה"ב ואירופה, חלקם מבוססים הודף מוצק וחלקם נוזלי. יייתכן ובהמשך אפרט על הנושא.
לאחר מכן התקיימו 4 הרצאות קצרות של בכירים ישראלים מתעשייה, אקדמיה ומשרד הביטחון בנושא של החלל בישראל, ובסיומו היה פנל לשאלות מהקהל.
פרופ' ברגמן מתעשייה אווירית הציג קונספט של שיגור אווירי. כידוע ישראל נאלצת לשגר את לווייניה לכיוון מערב, מה שגורם להפסד של עד 30% משקל מטען מועיל. בנוסף לכך גם האינקלינציה מוגבלת, ושלל סיבות נוספות שכבר הוזכרו לא מעט בעבר במאמרים אקדמיים. אחד הפתרונות האפשריים הוא שיגור אווירי שמבטיח יתרונות רבים. ישנם מספר שיטות לשיגור אווירי, כאשר אחת שנחקרה לא מעט בארץ ובחו"ל, ואף הוצגה באחד מכנסי העבר היא שימוש במטוס F-15. אך לטענת המרצה מדובר על רעיון שאינו מאפשר פוטנציאל גדילה שיש להתחשב בו לפני השקעה בתשתית לטווח ארוך. לכן הרעיון המוצע הוא שימוש במטוס תובלה גדול מסוג בואינג 747.
פרופ' גלמן מהטכניון הציג את הרעיון לפיו אף על פי שישראל מדינה קטנה, בהחלט יש מקום לפתח את תחום המדעי של החלל. כאילוסטרציה הוא הציג את הישגי פורטגל מול הישגי סין במחקר וסחר ימי בין יבשות במאה ה-14. השורה התחתונה היתה כי מה שנדרש זה חזון ואנשים שיובילו את החזון של מחקר מדעי בחלל בישראל.
מר שחר הציג את תוכנית החלל הישראלית בה בין היתר סיווג את לווייני ישראל לפי דורות, כאשר בדור השלישי מופיעים "וונוס", OpSat 3000 ו-TecSAR, וכן מצגת קצרה בנושא של אפיון והצגת פתרון לבעיית defocusing שנמצאה אצל לווייני צילום מסדרת "אופק".
מר הרשקוביץ מרפאל הציג את הלוויין "וונוס", שהינו פרי שת"פ בין סוכנויות החלל הישראלית והצרפתית, וכן 2 פרויקטים עתידיים של החברה - מנוע יוני חדש בשם CAMILA (שהוצג גם במאמר נפרד בכנס ; מפותח ביחד עם הטכניון) וכן לוויין (או נכון יותר מרכב גנרי) LiteSat שהוצג גם בכנס האחרון ע"ש אילן רמון.
בין השאלות מהקהל נשאלו כמה שאלות לא פשוטות כגון כיצד ניתן לעניין אנשים צעירים בתחום החלל כדי שבהמשך הללו יהיו חלק מאותם המהנדסים ומדענים בתחום, או איך ניתן לשכנע את מקבלי ההחלטות להשקיע במחקר המדעי של החלל. שאלות אלו נשארו ללא מענה ברור.
בין השאלות מהקהל נשאלו כמה שאלות לא פשוטות כגון כיצד ניתן לעניין אנשים צעירים בתחום החלל כדי שבהמשך הללו יהיו חלק מאותם המהנדסים ומדענים בתחום, או איך ניתן לשכנע את מקבלי ההחלטות להשקיע במחקר המדעי של החלל. שאלות אלו נשארו ללא מענה ברור.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה