עדכון 16.04: לאחר שפורסם שהיתה תקלה מכאנית בכלי, לפני כמה ימים בוצע ניסיון שני. הפעם ההמטוס הנושא עלה לאוויר, אך ככל הנראה משהו נכשל בתהליך ההטלה, והניסוי בוטל. עקב אילוצי השדה הניסוי צפוי להידחות למאי או אפילו יוני .מקור.
עדכון 24.03: עדיין אין זכר לניסוי באתרי DOD או USAF.
על פי פרסומים בחודש האחרון, ב-22.3 צפוי להיערך הניסוי השני בכלי הטיס ההיפרסוני (שגא-קולי), X-51A WaveRider.
(c) Boeing |
על X-51A
פרויקט X-51A WaveRider מנוהל ע"י DARPA, עם שת"פ של חא"א, חברת Pratt&Whitney Rocketdyne, המתמחה במנועים רקטיים, ובואינג, שחטיבת ה-Phantom Works שלה אחראית על בניית הכלי (עד כה נבנו 4 אבי-טיפוס). הפרויקט התחיל ב-2004, וטיסות קשורות ראשונות בוצעו בסוף 2009.
מטרת הפרויקט היא לבנות כלי ניסיוני להדגמת טכנולוגיות לטיסה היפר סונית. בין היתר ייבדקו: אב טיפוס של מנוע מגח סילון על-קולי (scramjet) מבוסס דלק סילוני, חומרים אמידים בפני טמפרטורות ולחצים גבוהים, שילוב המנוע ביחד עם התצורה האווירודינמית שנבחרה וטכנולוגיות נוספות לטיסה בטווח מהירויות של 4.5 עד 6.5 מאך (רום טיסה של 70 א"ר). ייחודו של מנוע הנ"ל הוא בכך שדחיסת תערובת הדלק והאוויר מתבצעת בו ע"י דחיסה עצמית של האוויר עקב המהירות הגבוהה של הכלי, ולא ע"י טורבינה כמו במנועי סילון רגילים. הדבר מאפשר, בין היתר, הספק גדול יותר ביחס למנוע רגיל וטיסה במהירויות גבוהות, ומצד שני דורש האצה מקדימה, ועמידות בפני תנאי לחץ וטמפרטורה גבוהים.
(c) Boeing, DoD |
הטיסה הראשונה נערכה במאי 2010, כאשר הכלי הוטל מעל אוקיינוס השקט (שדה ניסויים ימים Point Mugu של הצי) ממטוס B-52, והואץ ע"י מאיץ (מבוסס טיל MGM-140) לכ-4.5 מאך, משם הכלי התחיל טיסה עצמאית. המנוע האיץ את הכלי לכ-5 מאך (לעומת 6 מאך שתוכננו), במשך כ-140 שניות, לאחריהם התחילה הירידה בדחף ובמקביל נמדדה עליית לחץ וטמפ. בתוך הכלי. כ-200 שניות אל תוך הטיסה אבדה הטלמטריה והכלי הושמד באופן ייזום. ההערכה היא התקלה נגרמה בגלל חיבור בין הכונס המחובר לגוף לבין המנוע, שלא עמד בעומסים ואפשר לגזים חמים לדלוף אל תוך הכלי. הכלי עבר תיכון מחודש.
עוד קצת על הנושא
דף האינטרנט על X-51A באתר בואינג
כלי טיס היפרסוני מפורסם נוסף הוא X-43A, שפותח כחלק מתוכנית Hyper-X של NASA שהתחילה ב-1996 ונמשכה 8 שנים. במהלכה בוצעו 3 ניסויי טיסה, אחד ב-2001 (ניסוי נכשל), ושניים ב-2004 (הושגו מהירויות של 6.8 ו-9.6 מאך). X-43, שנבנה ע"י חברת ATK, שונה בכמה היבטים מ- X-51, וביניהם מימן גזי כדלק (כשלב ראשון ביחד עם סילאן, SiH4, להצתה מיידית במגע עם האוויר), ואורך החיים המתוכנן (כ-10 שניות עבור X-43A). עוד על הכלי באתר נאס"א ובאתר aerospace-technology. מאמר מומלץ עם קצת יותר פרטים: X-43A Hypersonic vehicle technology development (קישור; המאמר בתשלום, מומלץ לגשת מספרייה אוניברסיטאית).
מצגת מ-2005 שדנה בכמה מאספקטים הנדסיים של מנועי scramjets ושימוש בהם עבור אמצעי לחימה. (Hypersonic Weapon propulsion by Scramjet, Erik Prisell)
מצגת מ-2010, של מנהלת הניסויים של משרד ההגנה האמריקאי על סוגיות בתכנון ניסויים בכלים היפרסוניים. בנויה לפי מיטב המסורת של מצגות איכות מהפנטגון... (The Time For High Speed Weapons: How The T&E Community Is Posturing For The Potential Success of Hypersonics)
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה